Acest site folosește cookies pentru a furniza servicii și funcționalități personalizate. Prin vizitarea site-ului nostru, îți dai acordul pentru descărcarea acestor cookies. Am inteles

Poți afla mai multe despre cookies și poți schimba setările lor aici.
 
 

Criza procesului legislativ si a calitatii legii in Romania, stat de drept, democratic si social, membru al UE - Voicu, Marin

Editura UNIVERSUL JURIDIC

-27.03 Lei
Criza procesului legislativ si a calitatii legii in Romania, stat de drept, democratic si social, membru al UE

Criza procesului legislativ si a calitatii legii in Romania, stat de drept, democratic si social, membru al UE

Apreciere: 4.0/7 (6 voturi)
Categoria: Drept » Diverse » Diverse
Status: Epuizat

 

Descriere Specificatii

Descriere - Criza procesului legislativ si a calitatii legii in Romania, stat de drept, democratic si social, membru al UE

Punctul de plecare al acestui volum il constituie conferinta nationala "Criza procesului legislativ si a calitatii legii in Romania, stat de drept, democratic si social, membru al UE”, organizata de Facultatea de Drept si Stiinte Administrative din cadrul Universitatii "Ovidius” din Constanta, in parteneriat cu Sectia de drept international si drept comparat a Academiei de Stiinte Juridice din Romania si in colaborare cu ELSA Constanta (The European Law Students' Association).

 

   Volumul de fata contine aproape toate lucrarile acestei conferinte, lucrari initiate in acelasi spirit si cu aceleasi motivatii cu tema ei generala, deoarece autorii sunt cunoscuti doctrinari, oameni politici, practicieni ai dreptului sau doar cadre didactice universitare.

 

   La prima vedere, tema generala a conferintei ar releva o perioada de tensiune sau de tulburare sociala intrucat, din punct de vedere etimologic, cuvantul "criza”, care provine din limba franceza (la crise), evoca potrivit Dictionarului Explicativ al Limbii Romane acea "faza in evolutia unei societati marcata de mari dificultati – economice, politice, sociale etc.”. Or, notiunea a fost privita de catre organizatori, dar si de autori, in sensul sau tehnic, tocmai datorita contextului actual in care se afla sistemului legislativ national al Romaniei, stat de drept, democratic si social, membru al UE.

 

   Astfel, aceasta criza a sistemului nostru legislativ poate fi determinata, pe de o parte, ca urmare a interventiilor repetate din ultimii ani a puterii executive in procesul legislativ, cu ocazia adoptarii unui numar impresionant de ordonante de urgenta, iar pe de alta parte, ca urmare a uniformizarii legislatiei nationale cu legislatia UE.

 

   Procesul legislativ reprezinta o expresie importanta din toata activitatea sistemului politic. In actualul context putem discuta despre procesul legislativ al unui sistem politic national al fiecarui stat membru al Uniunii, dar si despre procesul legislativ al sistemului politic european.

 

   Sistemul politic european a fost considerat un sistem consensual, insa criza generata de pandemia de COVID-19 si, mai nou, de agresiunea Federatiei Ruse asupra teritoriului Ucrainei a schimbat aceasta paradigma si ne putem astepta ca pe viitor sa fim in prezenta unei limitari a acestui consens, in special in cadrul institutiilor europene. Pe de alta parte, sistemul legislativ al Romaniei se afla intr-un raport permanent cu institutiile UE si de aceea mecanismele legislative interne trebuie sa fie cat mai eficiente si rapide, pentru a interveni normativ in cele mai noi raporturi juridice.

 

   Tocmai din aceste considerente, prezenta cercetare colectiva poate constitui un reper important cu privire la starea actuala a procesului legislativ din Romania. De asemenea, aceasta lucrare poate fi considerata o reflectie asupra modului de operationalizare a conceptului de "consens legislativ national sub presiune”, adica parcursul anumitor initiative legislative in contextul interpretarii gresite de catre unii politicieni romani a raporturilor nationale cu institutiile europene. De multe ori, au fost vehiculate tot felul de opinii nefondate, potrivit carora orice initiativa legislativa nationala trebuie sa primeasca un aviz obligatoriu din partea acestor structuri supranationale, inainte sa se transforme in act normativ si mai apoi sa fie promulgat.

 

   Insa rareori au fost exprimate opinii pertinente potrivit carora in continutul Tratatului Uniunii Europene (TUE) exista dispozitii care reglementeaza principii esentiale (principiul subsidiaritatii, al proportionalitatii si principiul atribuirii competentelor – art. 5), ce consacra un echilibru intre interesul european si cel national in adoptarea oricarei initiative legislative (de catre institutiile europene sau, in sens invers, de catre parlamentele nationale). Potrivit acestor principii si in aplicarea Protocolului 2 al Tratatului de Functionare a Uniunii Europene (TFUE), si Comisiei Europene ii revin o serie de obligatii, atunci cand urmeaza sa propuna un proiect de act normativ unional, trebuind sa realizeze o consultare obiectiva cu toate parlamentele nationale ale tarilor membre ale UE.



Pentru orice solicitare contactati departamentul Suport Clienti LibrariaOnline.ro, de luni pana vineri in intervalul 9-18.

LibrariaOnline.ro intelege importanta informatiilor prezentate in aceasta pagina si face eforturi permanente pentru a le pastra actualizate. Singura situatie in care informatiile prezentate pot fi diferite fata de cele ale produsului este aceea in care producatorul aduce modificari specificatiilor acestuia, fara a ne informa in prealabil.


Vezi alte carti scrise de Marin Voicu

Rasfoieste editie digitala

Alte carti de la editura UNIVERSUL JURIDIC

Editura UNIVERSUL JURIDIC. Carti de la editura UNIVERSUL JURIDIC
Nu exista comentarii referitoare la acest produs.