Acest site folosește cookies pentru a furniza servicii și funcționalități personalizate. Prin vizitarea site-ului nostru, îți dai acordul pentru descărcarea acestor cookies. Am inteles
Book Lovers Weekend - Transport GRATUIT la Pachetomat pentru comenzile peste 50 de lei
CUPRINS Mulţumiri 15 Introducere 17 Reconstrucţia sistemului de relaţii educaţionale in contextul educaţiei timpurii CAPITOLUL 1. RELAŢIILE EDUCAŢIONALE IN EDUCAŢIA TIMPURIE. REPERE TEORETICE 29 1.1. Relaţiile educaţionale şi dinamica lor la varstele timpurii in familie şi grădiniţă 29 1.1.1. Delimitări conceptuale 29 1.1.2. Tipologia relaţiilor educaţionale in spaţiul preşcolar 33 1.1.3. Formarea relaţiilor in copilăria timpurie - cercetări, studii, rezultate 38 1.1.3 .1.Caracteristicile relaţiilor 38 1.1.3.2. Copiii in cursa socializării 40 1.1.4. Contribuţiile relaţiilor cu ceilalţi la dezvoltare 44 1.1.5. Relaţiile educaţionale - de la condiţie a sănătăţii copiilor la principiu didactic 49 1.2. Socializarea emoţiilor in copilărie. Teoretizări contemporane 52 1.2.1. Dezvoltarea sistemului emoţional şi a ataşamentului la copil.. 52 1.2.1.1. Teorii clasice şi recente despre emoţii 52 1.2.1.2. De la revoluţia cognitivă la revoluţia emoţională 55 1.2.1.3. Dezvoltarea emoţiilor, competenţa emoţională şi ataşamentul in copilăria timpurie 57 1.2.1.4. Inteligenţa emoţională in educaţia copiilor. 62 1.2.2. Socializarea emoţiilor. Experienţe timpurii 65 1.2.2.1. Influenţa tipului de ataşament asupra procesului de socializare a emoţiilor - modele explicative 65 1.2.2.2. Exprimarea emoţiilor in copilăria timpurie - influenţe socializatoare 67 1.2.2.3. Interpretarea semnificaţiilor emoţiilor in copilăria timpurie 69 1.2.3. Promovarea stării de bine a copiilor. Politici, practici şi orientări actuale 71 1.2.3.1. Starea de bine a copilului - concept central al educaţiei timpurii 71 1.2.3.2. Nevoile copilului pentru o dezvoltare sănătoasă - condiţie pentru asigurarea stării lui de bine 73 1.3. Educaţia timpurie - semnificaţii şi implicaţii actuale 80 5 Alina Georgeta Mag 1.3.1. Analiza conceptului şi domeniului educaţiei timpurii 80 1.3.2. Fundamente teoretice şi repere practice 82 1.3.3. Perspective actuale asupra educaţiei timpurii 90 1.3.4. Standarde de dezvoltare la varstele timpurii 95 1.3.5. Psihologia copilului de azi - atitudini contemporane 98 1.3.6. Impactul cercetărilor recente din psihologia dezvoltării copilului asupra educaţiei timpurii 106 CAPITOLUL II. FORMAREA CADRELOR DIDACTICE IN EDUCAŢIA TIMPURIE. TENDINŢE, PROBLEME CRITICE, NEVOI DE DEZVOLTARE 110 2.1. Orientări actuale in formarea continuă a cadrelor didactice din domeniul educaţiei timpurii 110 2.1.1. Formarea cadrelor didactice in educaţia timpurie pe plan mondial şi naţional 110 2.1.2. Competenţele necesare cadrelor didactice in contextul actual al educaţiei timpurii 114 2.2. Probleme critice in domeniul formării profesionale in educaţia timpurie 121 2.2.1. Realităţi contemporane romaneşti in educaţia timpurie 121 2.2.2. Consideraţii asupra modelului romanesc de relaţionare in domeniul educaţiei copiilor ..... 125 2.2.3. Legitimitatea inovării sistemului de formare profesională a cadrelor didactice din educaţia timpurie 127 2.3. Nevoi de dezvoltare/formare in educaţia timpurie 136 2.3.1. De la analiza nevoilor la programul de formare 136 2.3.1.1. Interpretarea informaţiilor şi identificarea nevoilor de formare 141 2.3.1.2. Raportul formatorului - constatări şi reflecţii 142 CAPITOLUL III. UN PROGRAM DE FORMARE: "RELAŢIILE EDUCAŢIONALE ŞI POTENŢIALUL LOR PENTRU EDUCAŢIA PREŞCOLARĂ" .... 148 3.1. Etapele introducerii noului program de formare 148 3.2. Proiectarea programului de formare "Relaţiile educaţionale şi potenţialul lor pentru educaţia preşcolară" 152 3.2.1. Structura programului de formare - fundament pentru dezvoltarea unui cadru experimental de construire a relaţiilor educaţionale 152 3.2.1.1. Planul- cadru de formare 152 6 Reconstrucţia sistemului de relaţii educaţionale in contextul educaţiei timpurii 3.2.1.2. Teorii educaţionale, dovezi empirice şi practici educaţionale care au stat la baza dezvoltării programului 155 3.2.2. Curriculum-ul programului 158 CAPITOLUL IV. ABORDAREA EXPERIMENTALĂ A RELAŢIILOR EDUCAŢIONALE 173 4.1. Motivaţia cercetării experimentale 173 4.2. Caracterul cercetării propuse 176 4.3. Obiectivele şi ipotezele cercetării experimentale 180 4.4. Designul cercetării experimentale 182 4.4.1. Descrierea variabilelor 182 4.4.2. Eşantionul utilizat 183 4.4.3. Fundamente conceptuale şi metodologice ale cercetării 184 4.4.3.1. Operaţionalizarea conceptelor - suport ale investigaţiei experimentale 184 4.4.3.2. Metode de colectare, analiză şi interpretare a datelor 190 4.4.3.3.Crearea unor instrumente de investigaţie adecvate temei 198 4.4.4. Strategia de verificare şi evaluare a rezultatelor 211 4.4.5. Resursele necesare cercetării 215 4.5. Etapele distincte ale derulării cercetării experimentale 217 4.5.1. Instrumentele de investigaţie 220 4.5.2. Direcţii de acţiune ale demersului experimental 222 CAPITOLUL V. PRELUCRAREA ŞI INTERPRETAREA REZULTATELOR CERCETĂRII 225 5.1. Rezultate ale etapei pre- test 225 5.1.1. Prezentarea datelor privind percepţia copiilor asupra stării lor de bine in grădiniţă 23 O 5.1.2. Prezentarea datelor privind performanţele copiilor 236 5.1.3. Prezentarea datelor privind frecvenţa conduitelor deviante ale copiilor 242 5.1.4. Prezentarea datelor culese de la părinţi 245 5.1.5. Prezentarea datelor culese de la cadrele didactice: tipologii de relaţionare, percepţii asupra potenţialului relaţiilor educaţionale 248 5.2. Rezultate ale etapei experimentale 258 7 Alina Georgeta Mag 5 .2.1.Rezultate ale intervenţiei pedagogice 258 5.2.1.1. Date privind percepţia copiilor asupra stării lor de bine pe parcursul intervenţiei 258 5.2.1.2. Analiza derulării etapei de intervenţie 265 5.2.1.3. Filmările video şi observarea relaţiilor educaţionale 268 5.2.2. Analiza jurnalelor deschise 271 5.2.2.1. Analiza jurnalelor deschise ale copiilor 271 5.2.2.2. Analiza jurnalelor deschise ale părinţilor 274 5.2.2.3. Analiza jurnalelor deschise ale cadrelor didactice 278 5.3. Rezultate ale etapei post-test 284 5.3.1.Date privind starea de bine a copiilor 284 5.3.2. Date privind performanţele copiilor la final de program 286 5.3.3. Situaţia conduitelor deviante 290 5.3.4. Date privind performanţele relaţionale şi percepţiile asupra potenţialului relaţiilor educaţionale ale cadrelor didactice 294 5.3.5. Evaluarea programului de către părinţi 302 5.3.6. Analize corelaţionale şi interpretarea rezultatelor 306 5.3.7. Testarea semnificaţiei diferenţelor dintre frecvenţe 330 5.4. Rezultate ale etapei re-test 335 5.4. 1. Consideraţii ale copiilor, părinţilor şi cadrelor didactice 335 5.4.2. Problemele etice ale participării copiilor in cercetare 340 5.5. Evaluarea proiectului şi programului de formare 343 5.6. Impactul programului de formare 355 5.6.1. Analiza de impact asupra copiilor 356 5.6.2. Analiza de impact asupra părinţilor 360 5.6.3. Analiza de impact asupra cadrelor didactice 363 5.7. Studii de caz - rezultate ale aplicării instrumentului de evaluare a competenţelor de relaţionare ale cadrelor didactice 366 5.8. Stimularea controlului emoţiilor in grădiniţă 375 6. CONCLUZII 379 6.1. Potenţialul educaţional şi valoric al programului de formare 379 8 Reconstrucţia sistemului de relaţii educaţionale in contextul educaţiei timpurii 6.2. Reconstrucţia sistemului de relaţii educaţionale - o perspectivă necesară in sistemul de educaţie timpurie din Romania 383 6.3. Direcţii de continuare a cercetării 389 7. ANEXE 392 Anexa 1. Plan de management al proiectului de cercetarei graficul Gantt 392 Anexa 2 - Instrumente din etapa analizei de nevoi 395 Anexa 3 - Instrumente utilizate pe parcursul programului de formare 402 Anexa 4 - Instrument de evaluare a competenţelor de relaţionare a cadrelor didactice din educaţia timpurie 405 Anexa 5 - Teste sceening utilizate din cadrul Platformei de Evaluare PEDa 422 Anexa 6. Surse de informare şi evaluare a impactului programului 433 8. BIBLIOGRAFIE 441 Data aparitiei: 10-2013 Pagini: 446
Book Lovers WEEKEND