Acest site folosește cookies pentru a furniza servicii și funcționalități personalizate. Prin vizitarea site-ului nostru, îți dai acordul pentru descărcarea acestor cookies. Am inteles

Poți afla mai multe despre cookies și poți schimba setările lor aici.
 
 

Iconografia vrajitoriei in arta religioasa romaneasca. Eseu de antropologie vizuala - Pop-Curseu, Ioan

Editura SCOALA ARDELEANA

Iconografia vrajitoriei in arta religioasa romaneasca. Eseu de antropologie vizuala

Cartea face parte din campania

Transport la 4.9 lei la Pachetomat si Easybox pentru comenzi de minim 59 de lei

Campania este valabila in perioada 23/04/2024 - 06/05/2024 in limita stocului disponibil. vezi alte carti din campanie

Iconografia vrajitoriei in arta religioasa romaneasca. Eseu de antropologie vizuala

Apreciere: 1.0/7 (2 voturi)
Status: Epuizat

Descriere

Descriere - Iconografia vrajitoriei in arta religioasa romaneasca. Eseu de antropologie vizuala

Volum editat impreuna cu Editura Eikon

Cartea contine 100 de pagini color, ilustrate cu fotografiile autorilor.

 

Pornind mai ales de la date culese pe teren, care au fost puse in paralel cu informatii extrase dintr-o vasta bibliografie, cercetarea de fata, desfasurata de-a lungul multor ani, si-a propus o investigare a iconografiei vrajitoriei in cultura romana, asa cum se configureaza ea in legatura cu o tema fundamentala a artei religioase: Judecata de Apoi. Prezentul studiu se doreste a fi o contributie la antropologia vizuala, dat fiind ca are in vedere modul in care imaginarul a modelat reprezentarile iconografice, dar si masura in care acestea au devenit purtatoarele unor semnificatii sociale, creand vectori de sens in comunitatile care aveau acces la ele.

Analizele din aceasta carte au fost foarte sensibile la chestiuni de diacronie (istoria artei, istoria limbii romane, cronologia generala a vrajitoriei romanesti si europene), precum si la principiile riguroase ale analizei iconografice si iconologice. Nadajduim ca punerea in relatie a imaginilor care arata chinurile vrajitoarelor in Iad cu diverse categorii de texte si cu credinte populare dintre cele mai variate va trezi interesul unui public cat mai larg, stimulandu-l sa se implice activ in conservarea si valorificarea patrimoniului artistic romanesc. (Ioan Pop-Curseu, Stefana Pop-Curseu)

* * *
Cuprins

 

INTRODUCERE

ESCHATOLOGIA, CEA MAI FRUMOASA POVESTE COMUNITARA

Judecata de Apoi: vast repertoriu de reprezentari sociale

Viziuni si naratiuni despre lumea de apoi. Surse ale iconografiei vrajitoriei in arealul romanesc

     Vamile vazduhului

          Texte si credinte populare despre vami

          Iconografia vamilor si vama vrajitoriei

Apocalipsa Maicii Domnului

         Texte, contexte, pretexte

         Compozitii iconografice inspirate de Apocalipsa Maicii Domnului. Gurasada

Apocalipsa lui Pavel si alte Apocalipse apocrife

Alte texte cu caracter eschatologic

Texte si imagini eschatologice occidentale. Scurte deschideri comparatiste

De la imagini la vedenii si viziuni

ZUGRAVII ROMANI SI VIZIUNEA LOR DESPRE LUME

A scrie si a zugravi: cultura scrisa si puterea ei configuratoare

Vasilie Zugrav

Erminiile si caietele de modele: canon si libertate creatoare

Radu Zugravul

         Date biografice

         Profilul spiritual. Cultura in materie de drept canonic

         Elemente de iconografie crestina. Teme si nelinisti eschatologice

         Avestita, aripa Satanei

         Opera de muralist a lui Radu

Forma mentis: iadul si chinurile sale in imaginarul popular

Imagini ale iadului in cultura populara: studii de folclor, chestionare, consemnari

Influenta cartilor populare. Condamnari ale vrajitoriei

Vrajitoare si vrajitori in focul iadului: bogatia imaginatiei populare

Zugravii, intre scoli de pictura si individualitate creatoare

Zugravul ca individ: complexe psihice si structuri codificate ale imaginii

         Radu Munteanu din Ungureni: iadul suprapopulat si pacatele sexuale

         Matei Timforea: infirmitate, saracie si tematici eschatologice

         Un ateu pictor de Judecati de Apoi: Paul Bataiosu

         Parvu Mutu: complexitate si puritate teologica a Judecatii de Apoi

Scolile de pictura

         Pictori din Tara Codrului: sadism si torturi in lumea infernala

         Scolile oltenesti: vrajitorie, pacate sexuale si chinuirea fumatorilor

         Scoli de iconari (Transilvania, Moldova): de la canon la inovatie

Ctitori, comanditari, comunitati

         Gesturi ctitoricesti, de la solemnitatea boiereasca la libertatea populara

         Privirea comunitatii: practici magice, frici si repere pedagogice

ISTORIE SI GEOGRAFIE

Lista monumentelor si a punctelor de interes

Distributia geografica

Ipoteza montana

Folclorul magic si reprezentarile vizuale

         Oltenia

         Maramuresul si Transilvania

         Cazul Moldovei: saracie iconografica/bogatie etno-folclorica

Probleme istoriografice

Gandire magica si religie: superstitiile romanilor in 1750-1850

Inainte de Judecata de Apoi, judecata lumeasca: procese si acuzatii de vrajitorie

Noi contexte institutionale, noi practici socio-culturale si o lenta modernizare legislativa

TIPOLOGII LINGVISTICE

Feminin/masculin

Unitate pan-romaneasca si varietate istorico-regionala a terminologiei

Analiza factoriala si prin scalare multidimensionala

TIPOLOGII ICONOGRAFICE

Vrajitoarea in raul de foc, alaturi de alti pacatosi

Calariri satanice

Calariri "clasice”

Diversificari ale tipologiei: imbratisari si impreunari satanice

Alte pacatoase calarite de diavol: forme multiple ale desfraului in arta romaneasca si europeana

Copulatia satanica in cultura occidentala: fantasmele demonologilor

Calariri demonice in cultura populara romaneasca

Noi perspective de interpretare a vrajitoriei europene

Luatoarele de mana si recipientele lor. Pedepsirea sterilitatii

Luatoarea de mana cu sustarul pe cap si surata ei infanticida

Scarna diavolului in laptele furat

Femeia cu sustarul la gat, in mana sau in poala

Paralele ucrainene

Femeia cu cupa de leacuri: figurari autohtone si paralele bulgare

Alte reprezentari (arhaice)

Fermecatoarea batuta de diavol

Diverse torturi aplicate fermecatoarelor si vrajitoarelor

Diavolul care smulge limba vrajitoarei

Femeia care "se inchina” diavolului

Femeia cu oglinda

Grupuri de practicanti ai magiei

Reprezentari moderne ale agentilor magici, intre fidelitate fata de traditie si inovatie iconografica

CONCLUZII

BIBLIOGRAFIE

Iconografie eschatologica in context comparat

Judecata de Apoi & iconografia eschatologica

Judecata de Apoi, eschatologie & iconografie eschatologica in cultura romana

Istoria artei romanesti (surse cu informatii despre iconografia eschatologica)

Iconografia vrajitoriei

Antropologie culturala, istorie, religie, folclor, studii despre literatura eschatologica si apocrifa

ANEXE

Texte cu continut eschatologic copiate de Vasilie Zugrav de la Sibiciu

Prescriptii de drept canonic in Caietul de modele al lui Radu Zugravu

* * *

Ioan Pop-Curseu (n. 1978) este prof. dr. habil. la Facultatea de Teatru si Film a Universitatii Babes-Bolyai, Departamentul de Cinematografie si Media, membru al Uniunii Scriitorilor din Romania – Filiala Cluj, al Asociatiei de Stiinte Etnologice din Romania si al Academia Europaea, sectiunea Film, Media and Visual Studies.

A facut parte din mai multe programe si grupuri de cercetare, fiind directorul unui proiect Uefiscdi Tinere Echipe, cu titlul Iconografia vrajitoriei, o abordare antropologica: cinema, teatru, arte vizuale (2018-2020). A publicat sase carti, dintre care cea mai importanta este Magie si vrajitorie in cultura romana. Istorie, literatura, mentalitati (Polirom, 2013), dar si 150 de articole stiintifice si 50 de recenzii – in tara si in strainatate – in limbile romana, franceza si engleza.

A coordonat 11 volume colective sau numere speciale din reviste academice. Ioan Pop-Curseu a desfasurat si o vasta activitate de traducator, semnand – singur sau in colaborare cu Stefana Pop-Curseu – 12 volume traduse, din operele lui Gilles Deleuze, L.-F. Céline, Henri Michaux, Jean Cuisenier, Patrick Deville, Philippe Forest, Gustave Thibon, Benjamin Fondane, Lucian Blaga, Ion Pop.

* * *

Stefana Pop-Curseu (n. 1979) este conferentiar dr. la Facultatea de Teatru si Film a Universitatii Babes-Bolyai si director artistic al Teatrului National "Lucian Blaga” din Cluj-Napoca. Este redactor-sef al revistei academice de studii teatrale Studia UBB Dramatica si membra a Uniunii Scriitorilor din Romania – Filiala Cluj, a UNITER si AICT, precum si a unor importante institute de cercetare din Franta: IRET, Paris III - Sorbonne Nouvelle, si C.I.R.R.A.S., Centre National du Théatre. A publicat un prim volum de autor Pour une théatralité picturale. Bruegel et Ghelderode en jeux de miroirs (2012) si peste saizeci de articole si studii in domeniul istoriei teatrului in tara si in strainatate.

A tradus peste o duzina de volume din limba franceza, printre care se numara piese de teatru, poezie si roman, filosofie si etnografie, majoritatea in colaborare cu Ioan Pop-Curseu. A lucrat la mai multe spectacole, pe chestiuni de adaptare scenica si consiliere artistica, semnand si regia a doua dintre ele, pe texte originale, scrise in colaborare cu sotul sau: Foc de voie /Killed by friendly Fire, Rosia Montana (2014), si Tzara arde si Dada se piaptana (Fantoma de la Elsinore), Teatrul National din Cluj-Napoca (2016).


    An aparitie: 2020
    ISBN/ISSN: 978-606-797-562-8
    Format: 16x23cm
    Pagini: 470


Pentru orice solicitare contactati departamentul Suport Clienti LibrariaOnline.ro, de luni pana vineri in intervalul 9-18.

LibrariaOnline.ro intelege importanta informatiilor prezentate in aceasta pagina si face eforturi permanente pentru a le pastra actualizate. Singura situatie in care informatiile prezentate pot fi diferite fata de cele ale produsului este aceea in care producatorul aduce modificari specificatiilor acestuia, fara a ne informa in prealabil.


Vezi alte carti scrise de Ioan Pop-Curseu

Alte carti de la editura SCOALA ARDELEANA

Editura Scoala Ardeleana promoveaza cultura scrisa transilvaneana pentru toata Romania si pentru romanii de pretutindeni. Totodata, aduce in capitala Ardealului autori valorosi din celelalte regiuni ale tarii, precum si scriitori importanti ai literaturii universale. Incepand din 2014 si pana in prezent (2020), Editura Scoala Ardeleana a dat tiparului aproape 1.000 de titluri importante pentru cultura romana si universala, incluse in peste 50 de colectii. Editura Scoala Ardeleana se remarca in primul rand prin publicarea de carte din domenii ale stiintelor umaniste: istorie, critica si istorie literara, filosofie, studii culturale, teatrologie, precum si a lucrarilor academice, a tezelor de doctorat si a altor lucrari stiintifice si universitare. Volume semnate de profesori universitari din toata tara fac parte din bibliografia principala a cursurilor universitare si a lucrarilor de doctorat din domeniile aferente, onorand astfel una dintre valentele esentiale ale editarii de carte, cea didactica si instructiv-educativa (Mentionam aici, in special, Colectiile: Carti-Eveniment, Scoala ardeleana de istorie, Istorie contemporana, Istorie universala, Seria de autor Ioan-Aurel Pop, Biblioteca SINTEZA, Scoala ardeleana de critica si istorie literara, Cosbuc 150, Echinox, Scoala ardeleana de filosofie, Scoala ardeleana de arta, Scoala ardeleana de jurnalism, TIFF Cinefil, Scoala ardeleana de teatrologie, Scoala ardeleana de teatru). Portofoliul editorial include titluri importante ale literaturii transilvanene, dar si lucrari de eseistica, teologie, arte vizuale, psihanaliza, spiritualitate, precum si traduceri din literatura straina (franceza, engleza, spaniola, italiana, portugheza, ceha, sarba, maghiara, ebraica, japoneza, rusa), reusind astfel sa acopere o arie larga in domeniul editarii de carte.