Descriere - Eu, tu si relatiile noastre
Metoda ESPERE ilustrata in 33 de studii de caz despre cum sa fim bine cu noi insine si cu ceilalti
Suntem aruncati in viata fara sa fim pregatiti inainte cu cateva elemente de baza ale vietii relationale, spre exemplu: cum sa ne exprimam clarificator, cum sa ne pozitionam in relatii, cum sa refuzam, cum sa transmitem sau sa primim mesajele care vin pe canalul comunicarii, cum sa mentinem o relatie, cum sa finalizam o relatie etc. Aceste cateva elemente de baza ne-ar feri de multa suferinta. Comunicarea pe care noi o folosim astazi este rezultatul tuturor conditionarilor noastre socio-culturale, al gandurilor noastre, al fricilor noastre sau a ceea ce credem noi ca este mai bine sa spunem, sa transmitem. Aceasta aparenta spontaneitate este hranita de educatie si cultura, dar adesea impiedica o transmitere autentica a mesajului din interiorul nostru. Asa se face ca ramanem nespusi, intr-o tacere profunda a fiintei noastre care se cere auzita, ascultata, primita, validata si, de ce nu?, iubita de cei din jurul nostru. Plecam apoi catre taramuri care inca ne sunt inaccesibile, cu tristetea faptului ca cei din jurul nostru nu ne cunosc cu adevarat, nu ne stiu, nu ne-au inteles niciodata, desi sunt poate mama noastra, fratele nostru, iubitul nostru sau fiica noastra. In egala masura, nici noi nu venim catre celalalt cu deschiderea de a-l primi asa cum este, de a-l asculta, de a-l vedea, de a-l recunoaste si, de ce nu?, de a-l iubi, nu pentru propriile noastre limite si frici, ci pentru sansa binecuvantata de a experimenta impreuna iubirea.
Jacques Salomé a reunit in anii ʼ70 acest complex de tehnici, instrumente, principii si reguli intr-un concept unificator pe care l-a denumit Metoda ESPERE®, un acronim al sintagmei „Energie Specifica Pentru o Ecologie Relationala Esentiala”. Creatorul ei a vazut-o ca pe o pedagogie in sensul ei literalmente didactic, educativ si cu o larga aplicabilitate, indiferent de varsta. Pentru ca da, poti sa te educi relational, poti sa inveti sa comunici la ORICE varsta si veti avea exemple inclusiv in acest volum.
Mereu vom gasi noi si noi straturi de vindecat, noi provocari, noi perspective din ce in ce mai ample. Iar atunci cand acceptam asta, intelegem ca demersurile, tehnicile esperiene, ingrijire simbolice devin aproape un fel de a fi, un stil de viata.
*
„Am fost foarte impresionat de travaliul colectiv inspirat de munca mea privind comunicarea relationala si prezentat cu profesionalism in aceasta lucrare coordonata de Daniela Dumitrescu. Cu o privire plina de multumiri, nu pot decat sa sper ca aceste seminte relationale isi vor putea gasi un sol/pamant primitor/fertil in viata cat mai multor oameni, permitandu-le astfel sa dezvolte in ei insisi suficienta autonomie si competente relationale, pentru a deveni, la randul lor, comunicatori completi (cu drepturi depline). Pentru
tot binele impartasit, pentru fiecare raza de lumina transmisa, pentru infima delicatete oferita, va multumesc!”
Jacques Salomé
„Multumindu-i Danielei Dumitrescu pentru aceasta calatorie multidimensionala in invataturile relationale dezvoltate si purtate cu perseverenta peste mari si oceane de catre Jacques Salomé, va invit cu draga inima la lecturarea cartii, si mai mult decat atat, va invit sa aveti curiozitatea de a pune in practica ceea ce vi se pare potrivit. Cred ca impreuna, prin lumina unei comunicari respectuoase si umaniste, vom putea aduce mai multa seninatate acestei lumi.”
Valeria Bollud-Salomé
„Comunicarea nu este spontana sau naturala, este un construct, iar copilului stim bine ca ii ia cativa ani buni pana sa ajunga la o forma inteligibila de dialog. Prin urmare, a comunica relational se invata, caci nimeni nu se naste un comunicator, ci devine.”
„Intotdeauna suntem trei: eu, tu si relatia dintre noi.”
„Relatia ‒ un concept unificator ‒ incepe sa patrunda din ce in ce mai mult in viziunea mai multor autori care se indeletnicesc cu vindecarea, tratarea, ingrijirea oamenilor. Intelegem poate din ce in ce mai bine ca ceea ce ne leaga si ceea ce se creeaza in relatiile noastre devine definitoriu pentru ceea ce devenim.”
„…dincolo de a sti sa faci, este a sti sa fii, a sti sa creezi si mai ales a stii sa devii, sa te cresti, sa te infloresti in maximul existentei tale.”
psih. Daniela Nicoleta Dumitrescu
CUPRINS
CUVANT-INAINTE, psih. Daniela N. Dumitrescu 11
PREFATA, Jacques si Valeria Salomé 15
INTRODUCERE 18
PARTEA I
METODA ESPERE® 22
Ce este Metoda ESPERE®? 22
Infiintarea Institutului de Formare si Educare Relationala (IFER) 26
Concepte specifice Metodei ESPERE® 30
Comunicare 30
Relatie 32
Nevoie relationala 38
Principii esperiene 40
Responsabilizarea 40
Coresponsabilizarea 42
Instrumentele Metodei ESPERE® 43
Esarfa relationala 43
Bastonul cuvantului 44
Pubela relationala 44
Cosul cu obiecte 45
Actele simbolice 46
Tehnici esperiene 48
Vizualizarea externa 48
Simbolizarea 49
Contextualizarea 52
Ascultarea relationala 53
Restitutia in act si restitutia simbolica 53
Reguli de igiena relationala 55
PARTEA A II-A
METODA ESPERE® IN VIATA DE ZI CU ZI 58
1. Fetita care si-a dat timp pentru a-si trai suferinta netraita – (Metoda ESPERE® in relatia cu sine si ascultarea unei somatizari), psih. Daniela Nicoleta Dumitrescu 60
2. ”To infinity and beyond! ” – (Metoda ESPERE® in construirea unei relatii cu un tata absent), Dr. O 69
3. Energia vie a radacinilor – (Metoda ESPERE® in onorarea relatiei cu strabunii), Alexandra Palaghia-Vlasceanu 77
4. Somatizarea – rezolvarea relatiei cu mama – (Metoda ESPERE® in ascultarea somatizarilor), psih. Cristiana Eftimie 98
5. Am spus STOP statutului de victima – (Metoda ESPERE® in relatia cu suferinta tatalui), Marilena Nicoleta Ghergus 108
6. Simbolizarea – tainica reconciliere cu decizia de a intrerupe o sarcina – (Metoda ESPERE® in demersurile simbolice de acceptare a deciziei de a intrerupe o sarcina), Denisa Diaconu 124
7. Dorinte, simbolizare, somatizare si ingrijirea nasterilor de sine – (Metoda ESPERE® in demersurile de ingrijire a dorintei de a avea un copil), Andreea T. 135
8. Reconectarea cu propria feminitate – (Metoda ESPERE® in demersurile de eliberare de dorinta parintilor de a fi fost baiat), Lidia Muscalu 147
9. Migrena – povestea radacinilor noastre ascunse – (Metoda ESPERE® intr-un demers simbolic de ascultare a unei somatizari), Emilia Badea 161
10. Abuzul – sabotorul dorintei de intregire – (Metoda ESPERE® in demersurile privind restituirea violentei unui abuz sexual), Oxana P. 171
11. Din moment ce SUNT, ESTE! – (Metoda ESPERE® intr-un demers de integrare de sine), Ileana Mirela Gutu 181
12. Putem fi fiinte relationale si in mediul profesional! – (Metoda ESPERE® in imbunatatirea relatiilor profesionale si personale), Dana Russu 199
13. Pare magie? Pai chiar este! – (Metoda ESPERE® in ascultarea unei somatizarii si intelegerea relatiei de cuplu), Sorin S. 211
14. Suferinta te invata uneori cum sa te iubesti! – (Metoda ESPERE® in inchiderea unei relatii de cuplu si descoperirea iubirii de sine), Madalina R. 222
15. Onorandu-ne pe noi, devenim constienti de valoarea celorlalti – (Metoda ESPERE® intr-un demers simbolic de renuntare la „mama ideala”), psih. Tatiana Morari 236
16. Conectarea cu Sine – calea conectarii autentice cu celalalt – (Metoda ESPERE® in ascultarea nevoilor emotionale ale copiilor), Ana Dulgheru 254
17. Citeste-ma…, am atatea sa-ti spun – (Metoda ESPERE® in construirea relatiei cu sine), Gabriela Calin 261
18. Povestea inelului. Povestea devalorizarii – (Metoda ESPERE® in demersurile de refacere a valorii personale), Irina A. 276
19. Intalnire cu mine prin Metoda ESPERE® – (Metoda ESPERE® in demersurile de renuntare la mesajele toxice primite de la parinti), Carla Fabian 284
20. Intalniri-cadou, pierderi intru regasire – (Metoda ESPERE® intr-un demers simbolic de ingrijire a iubirii pentru fatul unei sarcini pierdute), Corina Rafila 296
PARTEA A III-A
METODA ESPERE® IN RELATIA DE INSOTIRE A CELUILALT 304
21. Dorinta de a avea un copil – de la vindecare la implinire – (Metoda ESPERE® in insotirea unei femei in dorinta ei de a avea un copil), Andreea T. 305
22. Copiii, partea noastra de eternitate – (Metoda ESPERE® in demersurile de sustinere emotionalaa copiilor la gradinita), Adela Munteanu 313
23. Povestea – spatiul sacru al sensului – (Metoda ESPERE® intr-o interventie de grup la scoala), Lidia Muscalu 318
24. Vizualizarea – spatiul intim al emotiilor nespuse – (Metoda ESPERE® in ascultarea emotionala prin tehnica vizualizarii, la copii si adulti), psih. Georgeta Iordache 325
25. Clarificarea – drumul reconectarii cu Sine – (Metoda ESPERE® in insotirea unei adolescente spre propria clarificare emotionala), Ileana Mirela Gutu 334
26. Corpul ne vorbeste prin durere – (Metoda ESPERE® in insotirea ascultarii durerilor corporale), Giulia Baldovin 338
27. Se intampla sa fim tristi azi pentru a ne bucura maine – (Metoda ESPERE® in insotirea clarificarii unei situatii de cuplu), Sonia Dumitrescu 345