Descriere - Tractiune
Preia controlul afacerii tale
Tractiune: Preia controlul afacerii tale / Traction: Get a Grip on Your Business de Gino Wickman este cartea de business care iti va dezvalui secretele consolidarii afacerii tale cu ajutorul SOA. Sistemul de Operare Antreprenorial (SOA) este un sistem global si autonom, care abordeaza cele sase aspecte fundamentale ale unei afaceri. Tot aici vei descoperi modalitati simple, dar eficiente de administrare a unei companii, care te vor ajuta sa iti conduci afacerea nu doar mai bine, ci si mai relaxat.
Cartea se adreseaza in primul rand antreprenorilor si cuprinde si o dedicatie adresata lor:
„Am un mare respect pentru tine, antreprenorule. Iti asumi riscuri, esti motorul economiei, iti mentii tara in avanposturile inovatiei si sacrifici totul pentru a-ti indeplini visurile. Drept rezultat, creezi majoritatea locurilor de munca si le oferi oamenilor posibilitatea de a-si indeplini la randul lor visurile. Pasiunea si telul meu sunt sa te ajut sa reusesti. Asadar, sa pornim in aceasta calatorie inchipuindu-ne cum ar arata compania ta dupa implementarea SOA.”
Potrivit autorului, sfaturile din aceasta carte ti se potrivesc manusa daca: conduci o organizatie de dimensiuni mici sau mijlocii, orientata spre crestere, dispusa sa accepte critica si dispusa sa se schimbe, cu venituri intre 2 si 50 de milioane de dolari si cu un numar de angajati intre 10 si 250.
Gino Wickman iti promite ca:
„Dupa SOA, vei lua decizii mai rapide pentru a schimba oamenii, strategia, sistemele si procesele, dupa caz. Te va ajuta sa reduci complexitatea inutila, sa identifici si sa elimini factorii de distragere a atentiei, sa identifici si sa rezolvi orice problema si sa mentii implicarea si concentrarea ta si a oamenilor asupra unei singure viziuni.
Cele Sase Componente-Cheie ale Sistemului Operational Antreprenorial (SOA) actioneaza direct asupra radacinilor celor mai importante sase aspecte ale afacerii tale, intarindu-le si eliminand toate problemele simptomatice prin rezolvarea celor reale. SOA este o metoda – este chiar un mod de viata – care te va ajuta sa-ti consolidezi viziunea si sa construiesti o organizatie mai puternica. Intelegand mai intai si apoi implementand cele invatate, vei reusi sa monitorizezi cu exactitate pulsul companiei tale si sa stii cu adevarat ce se intampla.”
Gino Wickman este un antreprenor american originar din Livonia, Michigan care si-a dedicat viata aflarii secretelor afacerilor prospere. La 25 de ani a preluat fraul afacerii familiei sale, care era cufundata in datorii si avea nevoie evidenta de ajutor. Dupa ce a repus-o pe picioare si a condus-o timp de sapte ani, Wickman si partenerii sai au vandut compania. Pe baza acestei experiente, Gino Wickman a dezvoltat Sistemul de Operare Antreprenorial ® (SOA), o metoda practica care ajuta companiile sa atinga maretia in afaceri si care este folosita astazi de mai mult de 60.000 de companii.
Cartea este structurata in 10 capitole dupa cum urmeaza:
Capitolul 1: Sistemul de operare antreprenorial. Consolidarea celor sase componente-cheie
In acest capitol vei face cunostinta cu cele sase componente cheie ale oricarei afaceri sau mai pe scurt cu SOA:
Acestea sunt:
1. Viziunea sau imaginea clara a directiei in care se indreapta afacerea si a modului in care va ajunge acolo;
2. Oamenii sau ajutoarele tale in a-ti construi afacerea;
3. Datele sau parametrii care te ajuta sa iti gestionezi afacerea;
4. Problemele sau obstacolele pe care trebuie sa le infrunti pentru a-ti realiza viziunea;
5. Procesele sau metoda ta de a face afaceri;
6. Tractiunea sau forta de tractiune a liderilor care stiu cum sa determine concentrarea, responsabilitatea si disciplina organizatiei lor.
Tot aici vei putea afla pozitia in care se afla organizatia ta in acest moment completand Chestionarul de Control Organizational si vei afla definitia unei afaceri de succes:
„Afacerile de succes functioneaza cu o viziune precisa, care este impartasita de toata lumea. Ele au oamenii potriviti in posturile potrivite. Ele cunosc pulsul operatiunilor lor, urmarind si gestionand saptamanal cateva cifre. Ele identifica si rezolva problemele prompt, intr-un mediu deschis si sincer. Isi documenteaza procesele si se asigura ca sunt urmate de toata lumea. Stabilesc prioritati pentru fiecare angajat si creeaza un nivel ridicat de incredere, comunicare si responsabilitate pentru fiecare echipa.”
Capitolul 2: Da drumul lianei
In acest capitol vei afla ce inseamna un salt de credinta, vei afla de asemenea ca nu poti sa castigi fara sa risti si sa ai incredere ca vei reusi, fara sa ai incredere in tine, fara sa delegi si fara sa accepti critica. Tot aici vei descoperi care sunt cele 5 calitati esentiale pe care trebuie sa le aiba echipa de conducere a organizatiei tale:
1. Simplifica;
2. Deleaga;
3. Anticipeaza;
4. Sistematizeaza;
5. Structureaza;
Capitolul 3: Componenta viziunii. Se vede ce spui?
Odata cu acest capitol vei incepe sa intelegi mai bine fiecare dintre cele sase componente esentiale ale unei afaceri care alcatuiesc SOA. Autorul iti va dezvalui in capitolul de fata cateva chestiuni esentiale cu privire la viziune, cum trebuie sa fie ea pentru a te ajuta in construirea unei afaceri prospere, dar si cum sa le-o transmiti angajatilor. Regula de baza este ca aceasta sa fie simpla si foarte clara pentru ca numai astfel vei putea lua decizii mai bune in privinta oamenilor, proceselor, finantelor, strategiilor si clientilor.
Pentru a respecta aceasta regula, viziunea trebuie sa raspunda la 8 intrebari:
1. Care sunt valorile tale fundamentale?
2. Care este centrul atentiei tale?
3. Care este obiectivul tau pe urmatorii 10 ani?
4. Care este strategia ta de marketing?
5. Care este tabloul tau pe trei ani?
6. Care este planul tau pe un an?
7. Care sunt pietrele trimestriale?
8. Care sunt problemele tale?
Autorul iti ofera pe parcursul acestui capitol raspunsuri detaliate la fiecare dintre aceste intrebari. Micile povestiri si exemple despre antreprenori si afacerile lor te vor ajuta sa iti faci ordine in ganduri si sa stabilesti foarte clar si precis ce iti doresti sa faci si cum ai de gand sa-ti pui in practica planurile. Vei fi ajutat sa iti stabilesti obiectivele si valorile fundamentale, sa iti dai seama ce se afla in centrul atentiei tale, dar si sa iti alcatuiesti o strategie de marketing. Vei fi ajutat totodata sa iti intocmesti un plan pe un an, pe trei ani, pe 10 ani, astfel incat niciun aspect al afacerii tale sa nu mai fie lasat la voia intamplarii. La sfarsitul acestui capitol vei primi toata informatia furnizata pe parcursul lui intr-o forma succinta, intitulata: Organizatorul Viziunii/Tractiunii TM, care o va face mai usor de urmarit si de pus in practica.
Capitolul 4: Componenta oameni. Inconjoara-te de oameni de calitate
Oamenii sunt cu siguranta o componenta de baza a reusitei oricarei afaceri. Potrivit autorului, totul se reduce la avea oamenii potriviti in posturile potrivite, iar oamenii potriviti sunt cei care impartasesc valorile fundamentale ale companiei, in timp ce postul potrivit inseamna ca fiecare dintre angajati isi foloseste pasiunea si cele mai bune abilitati si ca rolurile si responsabilitatile asumate sunt in concordanta cu Abilitatea lor Unica® . Autorul te va indruma sa manageriezi situatiile cu care te poti confrunta chiar in momentul de fata si anume: sa ai o persoana potrivita pe postul nepotrivit, sa ai o persoana nepotrivita pe postul potrivit sau sa ai persoana nepotrivita in postul nepotrivit.
Tot aici vei afla cum sa angajezi, sa concediezi, sa evaluezi, sa recompensezi si sa recunosti intreg personalul pe baza valorilor fundamentale si a Abilitatilor Unice®, vei gasi „analizatorul de persoane”, un instrument foarte util care te va ajuta sa iti rezolvi problemele legate de personal si vei invata sa aplici „regula celor trei lovituri.” De asemenea vei afla de ce este atat de important pentru o companie sa aiba in structura si un vizionar si un integrator si sa te folosesti de diagrama de responsabilitati in loc de organigrama.
Capitolul 5: Componenta date. Siguranta cifrelor
De aici vei afla cum sa iti formulezi si gestionezi datele, pentru a-ti monitoriza afacerea constant si precis, astfel incat sa poti actiona eficient. Nu vei mai avea de-a face cu presupuneri, opinii subiective, emotii si orgolii. Tabelul de scor va fi tot ce vei avea nevoie pentru a-ti monitoriza precis si eficient afacerea. Foloseste modelul din carte pentru a-l realiza si afla de ce este mai practic si mai avantajos ca fiecare om sa aiba un numar.
Capitolul 6: Componenta probleme. Hotaraste!
Conform autorului, capacitatea ta de reusita este direct proportionala cu capacitatea de rezolvare a problemelor. Cu cat esti mai bun la rezolvarea problemelor, cu atat vei avea mai mult succes. De aceea, autorul iti ofera aici alte doua instrumente SOA care iti vor usura munca in administrarea propriei afaceri: este vorba despre disciplina de a crea o Lista a Problemelor si Pista de Rezolvare a Problemelor. Tot aici vei descoperi ceea ce Gino Wickman numeste „cele 10 porunci ale rezolvarii problemelor”, o serie de 10 sfaturi utile pentru orice manager de succes, dar si pista IDR - pista de rezolvare a problemelor: identifica, discuta si rezolva.
Capitolul 7: Componenta procese. Cum sa gasesti metoda potrivita
Potrivit autorului, o organizatie tipica functioneaza printr-o serie de procese esentiale. Modul in care se imbina aceste procese reprezinta sistemul unic al organizatiei. Pentru ca totul sa functioneze la perfectie, trebuie sa ai capacitatea de a sistematiza. Asadar, in acest capitol vei descoperi diferite modalitati de a-ti imbunatati procesele, de a le simplifica, de a aplica tehnologia asupra lor si, cel mai important, de a le face consecvente pentru intreaga organizatie. Vei invata sa identifici procesele fundamentale din compania ta si sa le documentezi in asa fel incat angajatii tai sa devina mai consecventi si mai eficienti in cadrul organizatiei. Dar motivul principal pentru care trebuie sa faci asta este faptul ca afacerea ta trebuie sa ajunga sa se sustina de la sine. Trebuie sa functioneze in absenta ta. Daca tu ai disparea maine, cineva ar trebui sa poata prelua afacerea cu usurinta chiar de unde a ramas, iar tu trebuie sa te asiguri din timp de asta.
„Cand toti isi urmeaza procesul, este mult mai usor pentru manageri sa gestioneze, sa depaneze, sa identifice si sa rezolve problemele si, prin urmare, sa dezvolte afacerea.”
Capitolul 8: Componenta tractiune. De la luftmensch la actiune!
Cei mai multi lideri stiu ca, prin impunerea disciplinei si a responsabilitatii in cadrul organizatiei, oamenii se vor simti un pic inconfortabil, insa, potrivit autorului aceasta este partea inevitabila a obtinerii tractiunii. Daca poti accepta faptul ca le vei crea oamenilor un mic disconfort, pentru o scurta perioada de timp, solutia este clara. Trebuie sa introduci doua practici simple, mai exact: pietrele (prioritati esentiale pentru companie) si sedintele Meeting Pulse. Despre fiecare dintre aceste practici autorul vorbeste pe larg in acest capitol. Vei invata sa iti stabilesti prioritatile dar si sa eviti anumite capcane si probleme in stabilirea lor si te vei convinge ca nu toate sedintele reprezinta o pierdere de vreme asa cum considera multa lume. Vei descoperi ce inseamna Sedinta de nivel 10 si Sedinta de Monitorizare, si tot ce trebuie sa stii in legatura cu scopul, planificarea si organizarea lor.
Capitolul 9: Imbinarea tuturor componentelor. Marea calatorie
Potrivit autorului, „magia” acestei metode consta in consolidarea tuturor elementelor cheie ale unei afaceri: Viziune, Oameni, Date, Probleme, Procese si Tractiune. Daca vei reusi sa faci acest lucru, nemultumirile tale legate de lipsa timpului si controlul afacerii se vor diminua. Nemultumirile in privinta angajatilor vor disparea, pentru ca vei fi inconjurat de oamenii potriviti in posturile potrivite. Vei trece in sfarsit de plafonul de care te-ai tot lovit, iti vei transforma activitatile de zi cu zi si, in cele din urma, vei realiza viziunea organizatiei. Autorul te avertizeaza insa ca traseul pana la optimizarea completa a celor sase componente nu va fi usor, si ca nu ar trebui sa te lasi descurajat de momentele in care ti se va parea ca, in ciuda eforturilor, nu exista nici un progres.
Pentru a monitoriza progresul afacerii tale, Gino Wickman iti recomanda folosirea Chestionarului de Control Organizational. Cu ajutorul lui vei putea identifica mereu verigile slabe si vei putea lucra ulterior la consolidarea lor. Cu toate acestea, autorul iti atrage atentia in aceasta etapa ca nu doar construirea afacerii este importanta:
„Calatoria de construire a unei afaceri marete nu isi are importanta in destinatie. Desigur, iti doresti sa fie extrem de profitabila si sa-ti aduca bunastare si tie, si celorlalti. Totusi, pe parcurs, trebuie sa te bucuri de influenta pe care o vei avea asupra vietii oamenilor. Trebuie sa te entuziasmezi de valoarea pe care o vei aduce clientilor tai, sa te bucuri de placerea pura de a practica jocul afacerilor si sa fii capabil sa te mandresti cu sistemul creat de tine, care se sustine singur. Odata ce ai o afacere care nu are nevoie de tine ca sa-si schimbe vitezele – o entitate de sine statatoare – vei avea mai mult timp liber pentru tine. Calatoria ar trebui sa fie placuta. Daca gonesti ca sa ajungi mai repede la destinatie, vei fi cu siguranta dezamagit.”
Capitolul 10: Sa pornim la drum
In ultimul capitol al cartii autorul face o recapitulare a celor 7 instrumente principale de lucru, pe care le-ai deprins din carte si a rolului fiecaruia dintre ele in construirea afacerii:
1. Diagrama cu responsabilitati (care include analizatorul de persoane si IVC)
2. Pietrele
3. Sedinta De Monitorizare (care include IDR, sedinta de nivel 10, intalnirile trimestriale si anuale)
4. Tabelul de scor
5. OT/V (care include valorile fundamentale, centrul atentiei, obiectivul pe 10 ani, strategia de marketing, tabloul pe trei ani si planul pe un an)
6. Documentarea procesului in trei pasi
7. Fiecare are un numar
Folosirea acestora in combinatie cu cele 12 instrumente suplimentare de sprijin te va ajuta sa obtii rezultate din ce in ce mai bune. Iata tabloul afacerii tale intrevazut de autor pentru momentul in care ai reusit sa implementezi toate aceste instrumente:
„Imagineaza-ti ca toate instrumentele mentionate mai sus au fost implementate pe deplin. In fiecare trimestru tii o sedinta de o zi cu echipa de conducere, in care rezolvati toate problemele-cheie, revizuiti pietrele ultimului trimestru si le stabiliti pe cele din trimestrul urmator, devenind din ce in ce mai buni la fiecare ciclu de 90 de zile. In fiecare an, faceti o sedinta de planificare foarte eficienta in care puneti in discutie fiecare aspect al O/VT si pregatiti un plan solid pentru anul urmator, toata lumea fiind pe aceeasi lungime de unda.
Angajezi, concediezi, evaluezi, recompensezi si recunosti meritele tuturor, in baza valorilor fundamentale si utilizand analizatorul de persoane pentru toate deciziile legate de oameni. Pe masura ce organizatia creste, faci schimbarile necesare in cadrul diagramei cu responsabilitati, concentrandu-te in primul rand pe structura si in al doilea rand pe oameni, asigurandu-te ca persoanele potrivite ocupa posturile potrivite.
Participi la sedinta saptamanala de nivel 10 impreuna cu echipa de conducere, analizand tabelul de scor pentru a te asigura ca toate cifrele sunt pe drumul cel bun. Revizuiesti pietrele, ca sa te asiguri ca respecta traseul. Rezolvi toate problemele relevante ale saptamanii. Drept rezultat, functionati bine ca echipa. In plus, fiecare departament procedeaza identic.
La fiecare 90 de zile, organizezi o intalnire pe tema starii companiei. Acest lucru face ca toata lumea sa ramana pe aceeasi lungime de unda si sa impartaseasca aceeasi viziune. Fiecare persoana isi stabileste si isi indeplineste propriile pietre. Compania se dezvolta. Iti atingi obiectivele si construiesti o companie excelenta.
Acest tablou este realizabil. Tine doar de adoptarea fiecarui instrument, in ordinea pe care am prezentat-o aici.”