Acest site folosește cookies pentru a furniza servicii și funcționalități personalizate. Prin vizitarea site-ului nostru, îți dai acordul pentru descărcarea acestor cookies. Am inteles

Poți afla mai multe despre cookies și poți schimba setările lor aici.

Despre Hermes Trismegistos

Trismegistos, Hermes

Inca din secolul al IV-lea i.H., grecii il desemnau pe zeul egiptean Thot cu numele atat de sugestiv si plin de semnificatii „ Hermes Trismegistos“. Epitetul Trismegistos („cel de trei ori mare") atribuit lui Hermes este de origine relativ tarzie si nu se intalneste la niciun autor anterior celui de-al doilea secol crestin. El a aparut, cel mai probabil, din formele mai vechi derivate de greci din surse egiptene originale. Numele Hermes pare sa fi fost considerat in cursul secolului al III-lea d.H. si al urmatoarelor, un pseudonim convenabil pentru a fi pus in fruntea numeroaselor scrieri sincretice in care se cauta imbinarea filozofiei neoplatonice cu iudaismul lui Philon si cu doctrina kabbalista, pentru a oferi astfel o alternativa credibila pentru crestinism.

Hermes era numit de catre egipteni Tat, Taut, Thot. Thot era sfetnicul si prietenul lui Osiris. El a imbogatit limba, a inventat literele, a instituit rituri religioase, a transmis oamenilor numeroase cunostinte filozofice, i-a initiat in astronomie, in muzica si in alte arte. Multi sunt de parere ca acest Thot sau Hermes a trait cu mult inainte de Moise. Unii au mers atat de departe, incat l-au identificat cu Adam, in timp ce aproape toti istoriografii, inconjurand de mister personajul si faptele sale, i-au atribuit puteri magice, daca nu chiar inventarea magiei.

Se spune ca ceva mai tarziu a trait un alt Thot sau Hermes. Era la fel de venerat ca primul si indeosebi acestuia ii era asociat numele Trismegistos. Dupa parerea lui Manethon, el este cel care a tradus caracterele sacre ale primului Hermes, gravate pe tablele de piatra, si le-a explicat intr-o seama de carti pastrate in templele egiptene. Acelasi autor il numeste „fiul lui Agathodaemon [Daimonul cel bun]" si adauga ca lui i se datoreaza atat restaurarea intelepciunii lasate mostenire de primul Hermes, cat si renasterea egipteana a geometriei, a aritmeticii si a artelor, dupa ce mult timp acestea fusesera pierdute sau neglijate.